Predbežná informácia k tomuto návrhu bola zverejnená na
legislatívno-právnom portáli Slov-lex. MF v materiáli tvrdí, že zmena
súčasného nastavenia sadzieb dane je opodstatnená. Zároveň konštatuje,
že dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými
krajinami Európskej únie (EÚ) relatívne vysoké daňové zaťaženie
vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave. V tejto súvislosti
poukazuje tiež na mýtny systém.
Novela zákona by mala odstrániť komplikované "párovanie" vozidiel
tvoriacich návesové jazdné súpravy (ťahač a náves) a namiesto toho
zaviesť priame priradenie ročnej sadzby dane z novonavrhnutej prílohy
k zákonu v závislosti od základu dane, ktorým na tento účel zostáva
hmotnosť vozidla a počet náprav.
"Okrem zavedenia novej prílohy s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač
a náves sa navrhujú zaviesť nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby
dane pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3, N3 a O4 v
rozmedzí od 50 % do 10 %," uvádza sa v predbežnej informácii.
Zvýhodnenie ročnej sadzby dane sa navrhuje uplatniť počas 156
kalendárnych mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla.
Pri vozidlách kategórie L (motorky a štvorkolky) a M1 (osobné vozidlá)
sa súčasne navrhuje zvýšenie sadzieb dane s dôrazom na luxusný segment.
Vzhľadom na obstarávacie ceny vozidiel kategórie L a M1 sú aktuálne
efektívne daňové sadzby regresívne. To podľa rezortu financií nie je
opodstatnené ani z pohľadu marginálnej užitočnosti luxusného vozidla pri
vykonávaní podnikateľských činností. Ostatné premenné pri výpočte dane
zostávajú nezmenené.
V súčasnosti sa na určenie ročnej sadzby dane využíva iba jedna príloha
k zákonu, ktorá samostatne nevyníma vozidlá ťahač a náves. "Systémom
párovania vozidiel ťahač a náves do 'jednej' návesovej jazdnej súpravy
sa obmedzuje možnosť zaradenia týchto vozidiel vždy do najbližšej nižšej
ročnej sadzby dane, než do akej by skutočne vozidlo podľa základu dane
patrilo, pričom na zmeny počas zdaňovacieho obdobia sa neprihliada," podotýka
MF. Zároveň sa vozidlám kategórie N3 a O4 neumožňuje ročnú sadzbu dane
zvýhodniť inak oproti všeobecnému kritériu zavedenému na úpravu tejto
ročnej sadzby dane v závislosti od veku vozidla. Súčasné sadzby dane
vozidiel kategórie L a M1 sú podľa rezortu financií nízke a regresívne.